mandag den 2. april 2012

En tur til Göteborg Botaniske Have og Trollhättan

Min meget store haveinteresse startede for 4 år siden, da jeg bogstavelig talt gik ned med flaget pga stress og en fyring og måtte gå hjemme. Her opdagede jeg så også, at haven kan gøre underværker ved ens sind og sjæl og jeg elskede og gå i haven det meste af dagen. Det er ikke blevet mindre aktuelt efter jeg igen har måtte igennem en hård ansættelse med fyring som slutresultat og igen kæmper for at komme tilbage til det jeg engang var :)

Men tilbage til Botanisk Have:
I opstarten da interesse meldte sig vidste jeg stort set intet om haver, og vi valgte det år og tage på en lille ferie til Göteborg for at få det hele lidt på afstand. Jeg havde opdaget, at de har en fantastisk smuk botanisk have, som jeg bare måtte opleve. Og vi var også begge helt opslugte. Vi gik rundt der i timevis og bare nød det. Når jeg i dag sidder og ser de billeder med tilhørende tekst kan jeg godt se, at jeg ikke vidste meget om det. Stort set under hvert billede står der: " dette er måske nok en....:" og i dag ved, at de navne jeg har skrevet på i hvert ikke stemmer helt overens med fakta.

Haven er inddelt i forskellige haver og jeg vil vise jer lidt fra nogle af dem. Haven er helt sikkert et besøg værd, hvis man skulle komme på de kanter :)

Dette smukke blå bed er en lille del af den blå have,
som er noget af det første der byder en velkommen

Så nu er det vist på tide og dele lidt af billederne med jer. Bær over med kvaliteten, de er alle taget med min mobil, da det og tage billeder af haver heller ikke var så veludviklet på dette tidspunkt:)

Staudehaven:



Dahliabed - utrolig langt og flot.
Desværre ikke det bedste billede


Vandhaven:




Væksthus:



Derudover er der et kæmpe område bestående af klipper, som man kan komme op på og kigge ud over haven og byen.

Og et stort område med Rhododendron - også utrolig smukt.

Ja og ved indgangen er der en overdimensioneret kiosk med planter, bøger, tilbehør og en masse andre spændende ting. Jeg oplevede at måtte tale engelsk med de søde folk, jeg kan ikke forstå en dyt svensk og de ikke en dyt dansk.........så engelsk. Sjovt.


Trollhättan:

Og nu vi var på de kanter smuttede vi lige en tur nordpå til Trollhättan - bestemt også  et besøg værd. Der er så smuk en natur, så man helt mister pusten. Derudover er der masser af vand - det er nemlig der det svenske Vatterfall hører til. Smukt smukt






Da vi havde kæmpet os op til toppen - og jeg mener virkelig toppen - med mig som ikke er helt vild med højder - og på gåben, konstaterede vi, at man rent faktisk kunne køre bil helt derop og parkere i nærheden, men så fik man ikke den unikke oplevelse, det er at kravle op til toppen på små stejle stier :):)

Masser af skøn natur i området.

Samme sted er der også et kæmpe sluseanlæg. Fascinerende hvis man er til det.......min kære mand er.....så selvfølgelig skulle det også beses.



Det var kun en lille weekendferie, men vi nåede en masse. Og jeg håber ikke, at det er sidste gang, jeg kommer op og ser både Botanisk Have og Trollhätan.


Dagen kom hvor vi skulle hjem og så skulle lige fikses et lille ting:



Ingen lys på bilen. Men vi var HELDIGE. Da vi nåede hjem på vores lille matrikel efter 8 timers kørsel brød bilen sammen, med en gevaldig balade. Puha godt det ikke skete i Sverige.


KAN I ALLE HAVE EN RIGTIG GOD PÅSKE








26 kommentarer:

  1. Det var da nogle skønne billeder og inspiration til en tur til Göteborg. Så tak for turen Lise Lotte.
    Jeg er jo opvokset med svensk TV og både taler (bob bob) og forstår udmærket svensk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente. Ja jeg kan anbefale et besøg der. Der er virkelig meget og se og smukt. Bare det var mig der kunne forstå svensk. Ser haveudsendelser og må have "oversætter" på. Forstår bare intet af hvad de siger. Til gengæld bor jeg tæt på Tyskland og kan forstå og tale det :)

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  2. En smuk-smuk have i Göteborg, jeg ELSKER den slags steder og elsker at få inspiration til nye besøgshaver. Min haveinteresse er også først blevet fuldt udviklet de seneste år, men idag er det utænkeligt at vi er nogen steder uden at vi tjekker om der er en eller flere haver vi skal besøge.
    Tak for en dejlig rundtur med indlagte højder :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det samme her. Ved stort hvilken som helst tur er der indlagt havebesøg. Man får mange gode ideer ud af det og gode snakke med andre haveglade mennesker. Og får I lyst en dag så tag endelig til Göteborg. Der er rigtig smukt.

      Ja jeg kan love dig for, der var indbyggede højder :) men ufatteligt smukt. Knap så smukt da vi skulle ned igen i silende regn - men pyt med det.

      Hilsen Lise Lotte

      Slet
  3. Det er nogle rigtig gode billeder du har taget :) absolut nogle inspirere havebilleder :) .
    og ang. din sygdom !! velkommen i klubben ;) , jeg har også været denne "mølle" igennem for et par år siden !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak. Hvor er det træls, at man skal slås med sygdom, men det er der jo desværre mange der må. Godt jeg/vi har vores haver. Jeg bruger min som terapi og jeg elsker det.

      Hilsen Lise Lotte

      Slet
  4. Det er da gode billeder. Dejligt at besøge andre haver og få inspiration.
    Giver dig ret i haven er en lise for sjæl og sind.

    Kh margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er faktisk utroligt hvad en have kan gøre ved en. Men gudskelov da. Jeg elsker min have og kan glemme mig selv, når jeg går derude.

      Det er en meget smuk have og stor. Endnu har jeg ikke set en have magen til, men jeg gør hvad jeg kan :):)

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  5. Det er synd og skam, at vi mange gang her i livet bliver vurderet på, hvilket arbejde man har, i stedet for den person, som man er. Men vi kender vel selv til det, at når vi møder nye mennesker, så er det et ofte stillet spørgsmål, hvad man beskæftiger med....det kan jo hurtigt fortælle noget om en person, men det giver altså ikke altid det rigtige billede...Men havetosser findes jo overalt, og bloggen er en dejlig måde, at lære hinanden at kende på, her spørger vi ikke ret meget til hinandens arbejde - men mere til haven:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente. Hvor har du ret. Jeg er glad for, at jeg fik min have og er kommet i gang på bloggen, for hvor har jeg her mødt mange skønne, dejlige og forstående mennesker med omsorg for andre. Så det er ikke så tosset endda og være havetosset.

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  6. Dejlige billeder, og hvor er det godt Lise Lotte, at du fandt haveglæden :-D
    En have kan kurere rigtig mange dårligdomme, og hvor haven ikke kan kurere "sygdommen" kan den i hvertfald tit få en til, at glemme, for en tid, alt det dårlige.
    Jeg har aldrig været i Göteborgs Botaniske have. Jeg har ellers været i Göteborg mange gange, og har faktisk ikke været klar over, at der var en Botanisk have. Tænk hvad jeg er gået glip af??
    Også kom jeg faktisk til at grine lidt da jeg læste om jeres tur op til Trollhättan. Jeg ville gerne have set jeres ansigter da i efter møje og besvær endelig kom op, og opdagede, at i kunne køre derop :-D Jamen i har da garanteret fået meget mere ud af turen end dem, der havde taget turen i bil.... ikke mindst motion ;-D
    Godt i ikke tog turen i bil, tænk så kunne det være, at i ikke var nået helt hjem til Danmark inden den var gået i stykker :-O
    Rigtig god påske til dig, og din familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, jeg kan glemme for en stund, når jeg ligger med halen i vejret og leder efter planter, der burde være der. Og alle mine frølinger, mine roser og alt det andet derude. Skønt.

      Nej altså at du er gået glip af Botanisk Have, så bliver du sørme nødt til at tage derop igen. Du vil ikke blive snydt.

      Og ved du hvad det værste ved den optur på Trollhättan var, det var at vi også skulle samme vej ned igen .........i silende regnvejr. Så vi var godt gennemblødte, da vi nåede ned. Men det var hele turen værd.

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  7. Og GOD PÅSKE TIL JER ALLE :)

    SvarSlet
  8. Det er en veldig fin hage i Gøteborg. Da regner jeg med at du
    har sett Sofiero utenfor Helsingborg, iogmed at du bor i Danmark. Den er jo praktfull med all sin flora og enorme rododendronområder.

    Unn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Unn. Ja jeg har været i Sofiero en gang. Også en utrolig smuk have. Troede ikke det var noget for mig, men det skal jeg da love for det var. Smukt. Og vi var så heldige og have guide på, så vi fik også fortalt historien.

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  9. Kære Lise Lotte
    Det var godt du fandt glæden ved haven, den kan heldigvis hjælpe på mange skavanker, psykiske såvel som fysiske. Eller som Marianne skriver få en til at glemme smerter og sorger for en stund.
    Skøn tur I har været på, der ser dejligt ud både det ene og det andet sted.
    Jeg ser også svenske haveudsendelser med danske tekster. Svensk siger mig ikke noget. Jeg er begyndt på at se en norsk udsendelse, det går faktisk bedre med at forstå det, men læser nok alligevel teksten :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Ja jeg er også taknemmelig over at være så heldig og have en have, det gør altså noget ved en. Der var flere der burde få den mulighed.

      Jeg ser også de nye norske udsendelser der er i øjeblikket, men samme udfordring, forstår heller ikke norsk :) men der er da så undertekster.

      Ha´ en rigtig god dag. Her er vi vågnet op til rimfrost.

      Kh Lise Lotte

      Slet
  10. Gode billeder.
    Tak for rundturen.
    Det var en fornøjelse.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak. Ja når haven er så stor, så kan man næsten ikke undgå og få lidt gode billeder med hjem til senere glæde

      Mange hilsner og ha´ en god dag.
      Lise Lotte

      Slet
  11. Det lyder som om du har været en del igennem, det er rigtig øv men dejligt at duhar fundet hjælp gennem din glæde ved haven.Rigtig skønne og inspirerende billeder:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg syntes, jeg har taget min del. Men er så heldig og kan bruge haven som terapi og det er ikke så tosset :) Der føler jeg mig rigtig heldig.

      Ha´ en skøn dag.

      Kh Lise Lotte

      Slet
  12. Ja, vi har alle en grund til at blogge om haver og ikke alle er umiddelbart positive. Men det at blogge sig ud af det, kan jeg kun anbefale til alle!!! Held og lykke på din rejse op i lyset igen. Du ved jo, at selv den mindste og undseelige plante kan blive en stor og kraftfuld busk!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lotte. Tusinde tak, hvor var det dog et skøn kommentar. Den tager jeg til mig.

      Ha´ en dejlig dag.

      Kh Lise Lotte

      Slet
  13. Jeg får helt lyst til at tage en tur til Goteborg, måske man skal tage sig en tur til sommer... Vil bare sige tak fordi du deler din grund til at blogge, tak for dine mange gode indlæg. Det er så livsgivende at blogge - "man vokser som menneske i takt med sin have"...

    Påskehilsner
    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det ville da være en god idé. Det er en utrolig smuk have. Vi boede på et hotel på havnen. Ikke så kønt udefra, men rigtig flot indeni. Bare sådan en lille weekendtur. Også godt for sjælen :)

      God Påske til dig også.

      Kh Lise Lotte

      Slet
  14. Trollhättan er et smukt område, og se sluserne i funktion er også ret imponerende. Haven i Göteborg har vi til gengæld tilgode at opleve :-)
    God påske til dig også.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...