fredag den 27. april 2012

Lidt kongelig har man vel lov og være

Regnen har silet ned her og hvad gør man så, når det ikke er havevejr. Man tager selvfølgelig på haveindkøb.

Min kære mand foreslog helt af sig selv, at vi kørte en tur i Plantorama i Hillerød (og det ligger et godt stykke hjemmefra skal jeg hilse og sige). Vi havde hørt så meget om det, at vi ville se det selv. Så bilen blev pakket og afsted gik turen mod Hillerød. Jeg var spændt på at se det, men jeg må indrømme, at jeg blev en anelse skuffet. Der var ikke det helt store og se på, hvis man ikke har hund, kat, fisk eller tænker i nye havemøbler.

Så vi var hurtig ude igen uden og købe det mindste og det hører altså til sjældenhederne. Vi blev enige om at køre over Frederikssund og Sorø hjem og så se, om der var et par gode planteskoler, nu vi var kommet afsted.

Og pludeselig da vi nåede Frederikssund lige efter en stor rundkørsel og med en meget mærkelig indkørsel stod der et lille skilt med havecenter. Ikke at det gjorde stort af sig, men man har vel øjne for den slags. Bilen blev vendt og tilbage og ind og kigge.

OG sjældendt har jeg da set så skøn og hyggeligt et havecenter. Her var der virkelig kræset for kunderne. Så selvom regnen stod ned i stænger måtte vi selvfølgelig rundt og kigge på alle herlighederne.

Tænk sig - her midt i denne skønne planteskole stod MIN Clematis Princess Diana og ventede på mig. Har ikke kunnet finde hende i mit område og det var lidt dyrt og bestille hende hjem over nettet. VUPTI i kurven med hende.

Billedet er lånt hos Claus Dalby, hvor du også kan
læse mere om denne smuksak.

Derudover røg der også en lidt speciel Primula Vialii med i kurven og lidt andet godt. Den er måske nok mere sjælden en køn, men kan nu så godt lide Primula

Primula vialii (billedet lånt fra nettet)


Skulle I bo i nærheden af Frederikssund eller komme på de kanter kan et besøg anbefales på det kraftigste. Planteskolen hedder Fasters Have.

Det blev en hyggelig tur hjemad med smut rundt på Vestsjælland til små færgelejer, planteskole og andet godt. Så en rigtig dejlig dag.






30 kommentarer:

  1. Nogen gange må man bare ved selvsyn konstatere at tingene kan være lidt opreklameret, jf. Plantorama - så behøver man ikke at gå at længes efter DET længere. Og så kan dagen alligevel få en uventet drejning :) Det er en skøn clematis du har købt. Den står også på min ønskeseddel, jeg så et kæmpe eksemplar på 1,70 m hos Clematis Danmark sidste efterår, men den var godt nok dyr.

    held og lykke med din, jeg glæder mig til at se flere billeder af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Ja vi fik en skøn dag ud af det alligevel, der var så mange andre smukke steder og se. Glæder mig også til at se prinsessen når hun er færdigudvokset. Ca. 4 år skulle der gå. Jeg kan godt have lidt problemer med clematis, så jeg håber altså hun vil bo her hos mig.

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  2. Ja jeg har også været skuffet i en plantorama, der tror jeg ikke jeg skal hen igen. Det var sandelig godt at i shoppede videre og ikke gav op. Diana ventede på dig derude. Jeg håber også at finde hende en dag. God dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja reklamer og omtale kan gøre en masse - og ikke altid af det gode, men vi fik set det vi ville. Og så opdagede vi en skøn planteskole, en skam den er så langt herfra.

      Ha´ en dejlig dag.
      Hilsen
      Lise Lotte

      Slet
  3. Herligt at finde den slags steder, - bare sådan lige hvor man kommer forbi :o) Et dejligt køb du har gjort.

    Jeg har kørt til en nærliggende by, hvor der lå en en dejlig planteskole med en super kundeservice. Lige så stille er de begyndt at indskrænke planterne og istedet kommer der alt til husdyr ude og inde... jeg bliver lidt forvirret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis. Ja der var simpelthen en helt speciel stemning og hygge jeg sjældent har oplevet. Og en masse dejlige planter i overflod, velpasset og flotte. Måske en anelse dyre, men sikkert også en god kvalitet. Og så tilmed en kunderpleje der bare sagde spar es. Skønt sted. Det vil jeg helt klart foretrække end Plantorama.

      Ha´ en rigtig god dag, her satses på havevejr

      Hilsen Lise Lotte

      Slet
  4. Kære Lise Lotte
    De der almindelig planteskoler som Plantorama, og hvad de nu hedder har sjældent spændende planter, og hvis de har, er de for dyre. Nej Fasters Have ser ud til at være kræs, dejlige planter du fik med hjem, og så var det jo hele turen værd.
    Jeg sidder her og undrer mig over, at I ikke tager i Peter Hansens have, det ligger vel ikke langt fra jer. Der er kræs og så vidt vides ikke kun rhododendron. Der kunne jeg tænke mig en tur hen, og måske gør jeg det en dag, man kan aldrig vide.
    http://www.peterhansens-have.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Nej spændende planter var der ikke og dem der var var så til gengæld hundedyre :) så lærte vi det. De var også lidt dyre i den lile hyggelige planteskole, men planterne var flotte og man fik en god service og det tæller altså også med.

      Kender godt Peter Hansens Have. Er født på Lolland og boede der det meste af mit liv. Den er virkelig flot og helt klart et besøg værd. Kæmpestor med mulighed for medbragt mad og kaffe. Masser af rhodoer, solhatte, liljer, søer og meget meget mere. Vi har været der et par gange og skal igen. I tilgift har han også en lille planteskole, hvis det skulle friste :)

      Ha´ en skøn dag
      Kh Lise Lotte

      Slet
    2. Ja god service det tæller rigtig godt med, og det får man sikkert ikke i Plantorama, for de ved nok ikke noget om planterne..
      Jeg må vist indrømme, at jeg er løbet lidt sur i, hvor de forskellige bor, jeg troede, at du boede i nærheden af Peter Hansens have, og at du ikke havde været der. Men jeg kommer i tanke om, at det var Helle, jeg har spurgt om hun kendte haven. Hun kendte den, men havde aldrig været der, og hun bor vist i nærheden af den.
      Nå men du kan anbefale et besøg der, kan jeg forstå. Jeg er stærkt fristet, det kan lige nås på en dag.
      Er der noget nyt om I kommer herover d. 19.5.? Det er ok, hvis du ikke ved det endnu, jeg er bare nysgerrig :o)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    3. Kære Lisbeth. Det må altså være den rene tankeoverføring det her. Jeg har i dag fået det sødeste fødselsdagskort med invitation til min datters fødselsdag og betænksom som hun er, har hun valgt en anden dato. Så vil vi gerne komme begge to - altså hvis færgen kan holde sig i ro - jeg lider frygtelig af søsyge. Bliver søsyg bare jeg ser bølgepap. Så bliver det storm kan det godt være at konen bliver søforskrækket:) Vi tager sikkert derover om fredagen, det er næsten for langt og køre frem og tilbage samme dag. Jeg regner med, at du melder ud med noget mere, når tiden nærmer sig. Glæder mig til at se din skønne have og hilse på dig.

      Kh Lise Lotte

      Slet
    4. Kære Lise Lotte
      Det er jeg rigtig glad for at høre, hvor var det sødt af din datter. Jeg ved ikke om, jeg kan love stille vejr, men jeg skal nok bede til vejrguderne om solskin og stille vejr.
      Jeg synes, det er flot, at du har mod på at komme, når du har det sådan, der er et par andre, som har meldt fra af samme grund, eller rettere ikke meldt til :o)
      Jeg er bestemt heller ikke vild med at sejle, men man kan vænne sig til det. Heldigvis har vi nu fået så store færger, at det ikke er så stort et problem mere. Da jeg flyttede herover var det små færger, så vi blev gynget godt. Turen tog en time og tyve minutter, nu kan vi nøjes med en time til Jylland. Sjællandsturen tager en time og 50 minutter, men det er også blevet en større færge, så det går nok.
      Der er flere som tager en overnatning, men de tager den fra lørdag til søndag.
      Jeg skal nok melde noget mere ud, men det er vigtigt at bestille færge, har du gjort det. Altså hvis I tager bil med.
      http://www.faergen.dk/ruter/samsoefaergen.aspx
      Jeg glæder mig også til at hilse på dig og til at vise jer alle min have.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
    5. Kære Lisbeth. Tusinde tak for hjælpen. Færgebillet bestilt. Vi kommer den 18. og retur den 19. Kan du anbefale et billigt B&B der også er OK.

      Kh Lise Lotte

      Slet
    6. http://www.agerupgaard.dk/
      Prøv denne her, det er søde mennesker og de har en dejlig gammel have. Det ligger ikke langt fra mig, ca 3-4 km.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  5. Det er mange gange de små planteskoler der har"guffet".
    Noget af en skønhed der ventede på dig hende Diana.

    Kh Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margrethe. Ja det har du helt ret i. Og tilmed god service. Jeg har kigget længe efter Diana, men kunne ikke få hende her, så nu lykkes det.

      Rigtig god weekend.

      Hilsen Lise Otte

      Slet
  6. Det lyder til at have været en HYGGELIG dag. Jeg var også for nylig i Plantorama for første gang (den i Ålborg) og blev fygtelig skuffet, ikke meget planteskole og den biks.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette. Det var også en hyggelig dag og nu fik jeg lysten styret med at se Plantorama. Så heller de små planteskoler.

      Rigtig god weekend.

      Hilesn Lise Lotte

      Slet
  7. Kære Lise Lotte.
    At opdage sådan et sted redder jo hele turen - det ser ret hyggeligt ud og der ser ud til at være meget at kikke på. At der hoppede et par skønne planter i kurven var heller ikke dårligt:-)
    Tak for tippet - jeg har planer om en sommertur til frederikssund og omegn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Du kan tror der var meget at kigge på. Jeg forelskede mig i mange ting, men måtte jo beherske mig. Det er helt klart et besøg værd. De er utrolig søde og med en masse flotte planter og andre gotterier.

      Kan du have en rigtig god weekend.
      Kh Lise Lotte

      Slet
  8. Ved, du hvad, Lise Lotte, jeg tror i to er rigtigt gode til at hygge jer sammen. Det er mere værd end guld og grønne skove. (selvom det nu også er skønt).

    Jeg ved hvad dutænkerpå for en planteskole. Der er rigtigt hyggeligt. For mig betyder det noget, at folk kan lide det de laver, og gør sig umage. Det kan man mærke, de gør hos Faster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marianne. Du kan tro vi hygger os. Vi lærte hinanden at kende sent efter begge at have været igennem nogle ting, så vi passer på hinanden og nyder os :) Guld og grønne skove har vi ikke, men vi så meget andet.

      Knus Lise Lotte

      Slet
  9. Dejlig dag i der har haft og så fik du fundet din Diana. Jeg har selv været hos Faster hvor de hjalp mig med nogle ampler ingen andre kunne fremskaffe.
    Det er tankevækkende at næsten alle her på bloggen giver udtryk for, at de er lidt "øv" omkring Plantorama, hvilket jeg selv er fuldstændig enig i. Ellers er der jo i den "brede befolkning" virkelig talt godt om Plantorama, men det er måske især her på sjælland ifbm åbningen i Hillerød ? For mig er det for industrielt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en rigtig dejlig dag. Hvor var det godt vi kom forbi og kom ind og så planteskolen. Det var en oplevelse. Ja der er åbenbart mange der har oplevet det samme med Plantorama, jeg tror nok jeg forventede noget helt andet. Men så godt at vi opdagede den anden planteskole.

      Rigtig god weekend og mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
    2. Det er altid hyggeligt med en lille udflugt, og en af slagsen hvor man finder en god planteskole er slet ikke at kimse af ;)
      God weekend
      Hilsen Susanne

      Slet
    3. Hej Susanne. Det er nemlig det det er - hyggeligt med en lille udflugt. Jeg er nok en dem, der er tilhænger af de hyggelige planteskoler :) det andet var for stort og upersonligt.

      Hilsen Lise Lotte

      Slet
  10. Dejlig "historie" Lise Lotte, den planteskole vil jeg se nærmere på :-) ... Jeg glæder mig til at hilse på dig på Samsø.
    Kh Lone

    SvarSlet
  11. Ja dejlig planteskole - sådanne steder er helt klart mine favoritter. Nej hvor hyggeligt at du også kommer til Samsø. Glæder mig til at møde dig.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  12. Min datter er tit i plantorama men det er stueplanter og sammenplantninger , det er de okay til i Århus ihvertfald.

    Hun er godt nok dejlig hende Diana, så hendes familie og hende sidste år i geografisk have og tænkte at hun kunne da godt ende med at blive købt af mig. så held og lykke med hende.
    jeg kan nu godt lide primulaen, har haft den ,men den klarede kun en sæson.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle. Ja hun er skøn, så nu har hun fået en god plads i haven, så håber jeg hun kvitterer med at vokse sig stor og flot.

      Jeg tror måske også, at de lidt mere "spændende" primulaer er lidt vanskelige, så jeg er også lidt spændt på om jeg kan holde liv i den.

      Mange hilsner
      Lise Lotte

      Slet
  13. "Lady Di" er fin!
    Jeg var også skuffet over Plantorama, så jeg holder mig til min lokale planteskole hvor jeg altid har fået god service og hvor der også er en super hyggelig atmosfære. Så meget dyrere er planterne faktisk heller ikke derude sammenlignet med "discountbutikken" - for til gengæld har jeg nemlig større succes med dem.
    De små oaser i form af planteskolerne virker heldigvis til at have klaret sig igennem den økonomiske krise - dejligt!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...